söndag 28 september 2014

Om

Hade lite svårt att sova och då snurrar tankarna en del. Funderade på det där med om. Om jag inte blir frisk, eller tänk om jag inte ens blir friskare. Hur länge står man ut med att inte bli bättre. Hur ska jag inrätta mitt liv om .... Försöker föreställa mig hur det kommer att bli framöver om ... Tänk om en läkare kunde hitta ett fel som går att rätta till. Hur blir det annars? Kommer symtomen att förändras? Tänk om inte omgivningen står ut med mig. Tänk om jag blir arg och bitter.

Funderade vidare och försökte komma på om jag ser ljust eller mörkt på framtiden. Om nu inte läget blir bättre, kan jag då ändå tycka att livet är åtminstone OK att leva? Tänker tillbaka på de senaste två åren. Så mycket som skulle ha varit annorlunda om ....

Ibland föreställer jag mig att det är en liten filur inne i min hjärna som spelar mig en massa spratt och kopplar ihop nervtrådarna fel på pin kiv och ibland struntar i att koppla ihop dem överhuvudtaget. Dessutom använder han en hammare och slår allt vad han kan på hjärnbarken emellanåt. Tänk om det faktiskt är så det är. Den där filuren skulle jag vilja ta ett allvarligt snack med.

Tänk vad mycket man hinner tänka en stund mitt i natten när man inte kan sova. Rörigt blev det visst också. Jo, jag ser nog rätt ljust på framtiden, även om prognoserna för min hälsa inte ser så ljusa ut. Är förvånad över att jag trots allt är rätt lugn och trygg inför framtiden. Tror att det har en hel del med min tro att göra. Jag vet att det finns någon som har koll på läget. Någon som har lite bättre helhetsbild över situationen. Även om läkaren inte ger mig så stort hopp om att jag ska bli bra, så har min "överläkare" inte sagt sitt än när det gäller det.

Kanske dags försöka sova en stund. Ibland är det rätt skönt att skriva av sig. Tankarna liksom flyttar sig från huvudet till texten man skriver. Lite lättare att ha koll på dem där. De ligger mer still och snurrar inte runt en massa.

Godnatt alla mina vänner!


1 kommentar: