måndag 29 december 2014

2014

Jag tänkte ge mig på en summering av 2014. Det har varit ett roligt men samtidigt ett väldigt jobbigt år. Huvudet har varit det jobbigaste. Det har gjort väldigt mycket ont och när det gäller koncentration och tankeförmåga har det funnits mycket att önska. De flesta dagar har jag i alla fall klarat av att greja en stund. Att göra något roligt och meningsfullt, även när huvudet inte hängt med riktigt, har varit en ventil när frustrationen kommit smygande och modlösheten gjort vad den kan för att dra ner mig.

När jag ser tillbaka på året har jag förmodligen hantverkat ca 1 timme om dagen i genomsnitt. Ryggläge i soffan har det blivit betydligt mer av. Då har jag passat på att blogga, leta bestick på Tradera och hålla kontakt med goda vänner på FB, samtidigt som kroppen och till viss del även huvudet vilat lite. Facebook har varit en otrolig tillgång när jag inte klarat av det sociala livet som jag velat. Så gött att chatta en stund med en nära vän när det är tungt. Det är lättare att läsa och skriva än att prata när det är som värst i skallen. Man får lite mer tid på sig liksom.

När jag började hantverka till förmån för LoveNepal, kunde jag aldrig drömma om att det skulle gå som det gått. Jag har hittat ett hantverk som är både roligt, kreativt och ger en hel del pengar över till arbetet med att rädda tjejer ut ur barnsexhandeln. Det jag gör som avkoppling blir till nytta, både för mig och andra. Det är lätt att känna sig värdelös när man inser att arbetslivet förmodligen ligger bakom, fastän jag bara är drygt femtio, men hantverket ger mening åt tillvaron.

Ett par absoluta höjdpunkter i år var att få två nya barnbarn. Min äldste son fick sitt fjärde barn och yngsta dottern sitt första, med åtta dagars mellanrum. Älskar att träffa barnbarnen! De har nu blivit ett helt gäng. Sju stycken! Orkar dock inte träffa dem så mycket som jag önskar. Man kan ju liksom inte låta bli att engagera sig i dem när vi ses.

Får man önska sig ett bättre och godare nytt år? I vissa avseenden kan det inte bli så mycket bättre, men hälsomässigt vet jag inte vad jag ska göra om det inte vänder snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar