lördag 11 augusti 2012

Bygga cajon

Dagens projekt blev att bygga en cajon. Jag hade lite för ont i huvudet för att göra något vettigt och då är lite pyssel bra. 

I garaget kan man alltid hitta diverse material och verktyg. Hålsåg har jag nog inte använt förut,  och det var inte helt lätt att få resonanshålen snygga. Det får duga i vilket fall.

Limma, limma och limma. Det enda som ska skruvas är framsidan som man trummar mot.

När inte tvingarna räcker till tar man vad som finns till hands, t ex en dunk med avfettningsmedel.

Fyra händer behövdes vid ett tillfälle för att få  allt på plats. 

Så här ser den ut just nu. Ska ytbehandlas på något sätt, men jag har inte bestämt mig med vad. På insidan av framstycket har jag spänt ett par gamla gitarrsträngar, men det fungerar nog inte riktigt som det är tänkt. Å andra sidan har jag inte ens varit i närheten av en cajon förrän i dag, så man får väl inte ha för stora krav.

Baksidan. Nu gäller det bara att lära sig spela också. Klarar jag inte det kan man ju alltid använda den som pall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar