torsdag 6 september 2012

Handbok för livet

Handböcker och instruktionsböcker ser ibland lite tråkiga ut och ganska ofta bryr man sig inte om att läsa dem, utan testar och försöker komma underfund med saker och ting ändå. Jag fick en navigator till bilen för nästan ett år sedan och har inte läst instruktionsboken än. Jag börjar nu inse att det förmodligen finns en hel del finesser som jag inte använt på grund av att jag inte vet hur den funkar. En del människor sätter en ära i att inte öppna manualer och handböcker. Min man är en sådan person. Det blir som minuspoäng varje gång han tvingas ta fram och läsa sig till hur man gör. Det brukar ju lösa sig! När det gäller det allra viktigaste, resonerar de flesta likadant. Själva livet och hur det är tänkt att fungera tar man inte reda på så mycket om. Att testa och pröva sig fram kan bli ödesdigert. Det går ju inte att bara göra om livet. En dator kan man alltid göra en omstart på, eller i värsta fall, en total rensning av hårddisken, men livet kan inte startas om efter misstag. Det finns en handbok för livet! Den borde alla läsa och följa. Den är ganska omfångsrik och det tar ett tag att plöja igenom den och ibland känns den, som de flesta handböcker, lite svår att förstå. Ofta när jag läser den får jag upp ögonen för nya saker som jag inte riktigt har förstått förut. Ibland behöver jag hjälp att förstå, och ibland är det fullständigt solklart. Att inte använda mig av den är inget alternativ längre. Livet är för dyrbart att slösa bort på misstag jag lätt kunnat undvika om jag läst. Därför läser jag vidare, dag efter dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar