torsdag 8 september 2011

Sköna människor

Igår satt jag på en helt fantastisk föreläsning tillsammans med Ulricehamns kommuns alla sjätteklassare. Hela pingstkyrkan var full av 12-åringar som fick lyssna till Lasse Gustavsson. Lasse skadades allvarligt när han som brandman hamnade mitt i en gasbrand. Efter föreläsningen frågade Lasse hur många som ändrat sin bild av honom sedan han kom in. Alla händer upp i luften. Sedan kom nästa fråga: Är det ni eller jag som har ändrat er? Ja, Lasse var ju samma Lasse, så det var ju inte så svår fråga. Tänk vad viktigt det är att se "bakom skalet" på de människor vi möter. Mina elever har ganska olika "skal". En del är tystlåtna och säger knappt någonting. En del kan knappt låta bli att babbla på överhuvudtaget och man undrar om de ens är tysta när de sover. En del har lätt för att lära medan andra får kämpa för att ta till sig kunskap. Om inte jag kan se bakom detta och se det som döljer sig inom varje elev så är jag inte, och kommer inte att bli, en bra lärare oavsett hur mycket ämneskunskaper jag har eller hur vältalig jag är. Insidan, personligheten, är inte det första man lägger märke till, men det är den som ger det starkaste bestående intrycket.

Ha en bra dag och träffar du på någon idag som inte har ett leende så ge bort ett av dina!

Det finns så många sköna människor
Som liksom aldrig kommer fram
Precis som böcker i ett bibliotek
Som bara står och samlar damm
Och om man bara tittar utanpå
Då missar man en värld
Som man aldrig får en enda aning om 
Fast hela tiden finns den där

Det finns så många sköna människor
Som liksom aldrig får en chans
Dom blir bedömda efter pärmarna
Precis som resten inte fanns
En ynklig rygg utav ett mäktigt verk
Är allt som sticker fram
Av alla andra sidor ser man ingenting
Och det är både synd och skam

Det finns så många sköna människor
Som liksom alltid kommer snett
Precis som böcker i ett bibliotek
Dom kommer aldrig till sin rätt
En ynklig rygg utav ett mäktigt verk
Är allt som sticker fram
Av alla andra sidor ser man ingenting
Och det är både synd och skam

En del är långa, andra korta
En del är hemma, andra borta
En del är tunna, andra tjocka
Men alla har dom nå't att ge
Yeah yeah yeah, nå't att ge

Ingemar Olsson

1 kommentar: