fredag 23 september 2011

Tankar om bön

Idag kopierar jag min pastor Ewas blogg. Kunde inte skrivit det bättre själv. Hon och jag brukar träffas en förmiddag i veckan och be. Jag är övertygad om att det händer en massa saker när man ber.


Bön


Bön är på ett sätt en märklig företeelse, man pratar hörbart eller tyst i tanken med någon man inte kan se, men är övertygad att bli hörd. Ibland får man inte fram orden eller kan formulera sig, då ger man den kryptiska förklaringen till den man ber till. Du vet vad jag menar, och förutsätter att han vet fast jag inte vet. Så får man svar på saker som ingen annan människa vet om att man bett för, så att det bara måste vara så att någon man inte ser, har hört vad man ber och svarat. Då glömmer man ibland att tacka för att han hört. Bön är en märklig företeelse som förutsätter att Gud verkligen finns annars blir det just bara en märklig företeelse och inget man ska syssla med. Det vore tragiskt för hur skulle jag klara mig om jag inte kunde be. Det finns så många saker i ens eget liv och i andras där jag behöver ett Gudomligt ingripande och där jag tryggt behöver lägga saker jag inte fixar i händerna på någon större. Tack Jesus för att du finns och hör och svarar på bön.


Du kan läsa Ewas blogg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar