måndag 9 april 2012

Omöjliga tonarter


Jag har börjat spela saxofon till musik från cd-skivor. Spännande tonarter hamnar man i ibland. Eftersom saxofonen är stämd i Ess, så blir det andra tonarter än om man t ex spelar piano. En låt som spelas i A-dur på skivan får jag spela i Fiss, med sex korsförtecken. Det blir lite att hålla reda på, men det är kul.
Jag låg i morse och funderade på omöjliga tonarter. Hiss-dur är en ganska omöjlig tonart. Nu kan man ju spela i C-dur lika gärna, för det är samma tangenter på pianot. Men om man nu vill spela i Hiss-dur så är det inte bara det att man måste höja alla toner, utan man måste dubbelhöja fem toner, som redan är höjda i H-dur. Å andra sidan råkar jag nog inte ut för detta eftersom jag i så fall skulle transponera en låt som går i Diss och jag har aldrig stött på en sång i Diss-dur.
Intressant vad hjärnan sysslar med när man ligger halvvaken. Jag ska nog hålla mig till "möjliga" tonarter hädanefter.

Önskar dig en dag full av musik!

5 kommentarer:

  1. Aldrig har jag hört talas om att saxen är stämd i Ess!! Verkar jobbigt att skriva om ackorden på alla sånger!! Det händer ju ibland att man får sänka sångerna till en läger dur men då väljer jag inte en dur med många korstecken!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta blåsinstrument är stämda i andra tonarter. Jag har transponerat en del sånger, men det smidigaste är att spela på gehör. Då slipper man ju läsa noter. ;)

      Radera
  2. du blir en perfekt musiklärare....till skollnad mot vissa andra.
    Kram på dig... förresten så återupplivar jag gamla minnen just nu. Tänk dig oktober 2004. FAst jag är på andra sidan "viken"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... Att vara musiklärare har nog inte så mycket med omöjliga tonarter att göra. ;))
      Mitt minne sviker mig. Vilken vik?

      Radera