lördag 14 april 2012

Avvänjning

Det var en gång en bonde som sa:
- Jag vande hästen av med att äta. Om han levt lite längre hade jag vant honom av med att dricka också!
Jo, vissa saker ska man inte vänja sig av med, men andra går alldeles utmärkt. När jag var tonåring vande jag mig av med att ha socker i kaffet. Jag jobbade i gatuköket i Bottnaryd några somrar och när det var fikadags fanns det aldrig socker på bordet, utan jag var tvungen att springa och hämta. Det tröttnade jag på och det skulle numera inte falla mig in att förstöra mitt kaffe med att hälla i socker.
På senare år jag jag vant mig av med att äta och dricka sött. Läsk är numera inte alls gott och godis ska helst vara saltlakrits, om det ska vara godis överhuvudtaget. Jag tittade ganska mycket på TV för några år sedan. Det blev lätt så när man var riktigt trött efter jobbet och inte orkade göra något annat. Det senaste året har jag nog sett mindre på TV än jag gjorde på en vecka förut. Om jag saknar det? Inte alls! Det är befriande skönt att inte veta vem som vann melodifestivalen osv. Så här i slutet av påsklovet känns det som att jag lätt skulle kunna vänja mig av med att jobba också. Jo, jag gillar mitt jobb, i synnerhet när jag får undervisa, men ärligt talat skulle det vara gott med ett längre lov. Å andra sidan är det sommarlov om bara ett par månader!
För att förbättra livet kan man inte bara vänja sig av med saker utan vänja sig vid saker också - att byta ut det som bryter ner, mot det som bygger upp. En sak som jag borde vänja kroppen vid, är att motionera mer. Undrar om jag någonsin kommer att påstå att det är skönt med motion och att jag inte skulle komma på tanken att låta bli? Hm.....


2 kommentarer:

  1. Hej där!
    Vad klok du är.
    Jag håller med dig i mångt och mycket.
    Jobbet är kul men ibland för mycket om du förstår.
    Idag är jag hemma efter som jag har fått sviter efter vår resa. Inte kul allas men skönt att bara ta det lugnt...igen.

    Min höst kommer att se annorlunda ut...
    ska bli spännande.
    Ha dé

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag ju nyfiken ju. Vad ska du nu hitta på Ellinor?

      Radera