söndag 29 april 2012

Släpp fötterna loss det är vår!


Hittade en text som jag skrev som skoluppgift när jag pluggade för 16 år sedan:

Nu är våren här och vårtecknen blir fler och fler. Blåsippan ute i backarna står, men frågar våra barn om de får gå barfota? Nej, inte mina i alla fall. Jag minns hur jag som liten, verkligen såg fram emot att få befria fötterna från strumpor och skor och känna mjukt, solvarmt gräs, eller varm sand under fötterna. Lite senare på våren, när min pappa släppt ut korna, fanns det annat man kunde råka trampa i. Komockor! Det är en mysig, pirrande känsla, när komockan spritsar mellan tårna. Jag kan förstå om inte alla håller med mig, men jag har svårare att förstå min grabb, som inte vill ta av sig skorna ens på badstranden. Han skulle helst bada med skor och strumpor på, om han bara fick, och att ta av dem när man solar är väl ändå bra onödigt, anser han. Visserligen ska man ha respekt för andras åsikter, men jag skulle ändå vilja uppmana alla att släppa fötterna loss, nu när värmen kommer och det är vår.

Det finns de som alltid har något på fötterna, därför att man kan råka trampa på vassa föremål. Det är ju en uppenbar risk, men vem är det som slänger vassa föremål på marken? Det är ju vi själva. Om vi vore lite mer noggranna och plockade upp glasbitar och dylikt, skulle det inte vara så stora problem. Det mesta som ligger på marken ”naturligt”, är inte särskilt farligt att trampa på, i synnerhet om man har vant fötterna och fått lite valkar under fotsulorna. Det finns visserligen tillfällen när det är oundvikligt att använda skor, men välj då ett par luftiga, fotriktiga sandaler och absolut inte ett par joggingskor av syntetmaterial.

Men visst måste man ha skor när man sportar? Ja, i vissa sporter är det nog nödvändigt, men inte i den utsträckning som vi tror. Jag har med beundran sett hur duktiga löpare från Afrika vunnit över världseliten; barfota. Vad ska man då ha löparskor till, om inte bara för att visa vilka sponsorer man har? Dessutom blir man ju inte svettig om fötterna, om man springer barfota, och då minskar ju även risken för fotsvamp och annat elände.

Hör du till dem som absolut inte kan tänka sig att jogga barfota, så ta åtminstone av dig skorna när du är hemma i trädgården. Det är nyttigt för både fötterna och resten av kroppen. I synnerhet grusgångar är lämpliga att gå på. Det är bra för hålfoten, säger läkarna. Tycker du att det gör ont att gå på grus? Håll ut! Snart har fotsulorna fått ett skyddande lager hård hud.

Börjar man gå barfota, sparar man en massa pengar också. Tänk på vad Emils pappa, Anton i Katthult, sa till sin fru Alma: ”Måste du jämt ha skorna på dig? Vi får ju köpa nya åt dig ideligen, vart tionde år.” Ja nog skulle jag vara glad om skorna höll så länge. Ett par joggingskor håller ju max ett år, hur dyrt och fint märke det än är på dem. Ännu värre är det med strumpor. Jag börjar snart tro att min äldste son äter strumpor. Nog får jag kassera åtminstone en strumpa, varje gång jag viker tvätt. Kan man gå utan strumpor, några månader på året, så måste det ju betyda lite mer pengar kvar i plånboken.

Låt nu vårkänslorna strömma fritt från fotsulorna och ända upp i hårfästet. Låt inga trånga skor få hindra dig att uppleva äkta vårglädje. Gör som kalvarna som kommer ut på bete efter en lång vinter i ladugården; Dansa en vild glädjedans ut över ängarna, barfota!



2 kommentarer:

  1. Barn har så mycket annat att tänka på nu. Man får försöka uppmuntra och sätta lite fokus på barfotagående.
    www.barfotakids.com

    SvaraRadera
  2. Ska absolut uppmuntras! Jättenyttigt för fötterna. Vi var inte födda med skor!

    SvaraRadera