torsdag 15 september 2011

Religiös?

Ord kan betyda väldigt olika för olika människor. Det vi säger uppfattas inte alltid som vi tror eller som vi menar. Ibland hör man det som inte sägs, och ibland säger man det som inte hörs. Ett ord som har olika innebörd för olika människor är ordet religiös. En del människor skulle med säkerhet fastslå att jag är religiös. En del andra skulle säga att jag inte alls är det. Vad är det att vara religiös egentligen? Är det att ha en tro? Tror inte alla människor? De flesta tror att solen går upp i morgon. Är man religiös då?
I bibeln finns det exempel på religiösa människor. Skriftlärda och fariséer var människor som menade sig veta vad som var rätt och fel och trodde att de följde Guds vilja. Jesus gick tillrätta med dem och kallade dem till och med huggormsyngel. (Varför nu de stackars huggormsynglen skulle jämföras med dessa självgoda människor.) De skriftlärda och fariséerna var noga att följa lagar och paragrafer, men hade inte en gudsrelation och vandrade inte tillsammans med Gud. Ett exempel är Saulus som senare fick namnet Paulus. Han var skriftlärd och ägnade sig åt att försöka utrota de kristna. Han trodde han gjorde Guds vilja, men fick ett drastiskt uppvaknande när Jesus visade sig för honom på Damaskusvägen. Han omvände sig och blev en lärjunge istället.
Jag vill inte vara religiös. Jag vill vara en lärjunge! För mig betyder ordet religiös att man har ett yttre beteende utan ett inre liv. En lärjunge däremot, anser jag, är en människa som har fått ett personligt möte med den levande Guden och fått sitt liv förvandlat. Följden bruka i och för sig bli att även det yttre förändras, men det är en annan sak. Om jag skulle bli religiös, så hoppas jag att någon i min närhet gör mig uppmärksam på det så jag kan lägga av med det.
Livet med Gud ska vara en relation, inte religion!
Jag kom att tänka på "guldgrävarsången". Refrängen lyder så här:

Ty jag blev frälst, ja härligt frälst
och jordens skatter får vem som helst.
Jag byter ej bort den skatt jag fått
för millioner, jag mår så gott.

2 kommentarer:

  1. Hej !

    Vi gör orden till hinder för oss och förstorar betydelsen av dem.
    Har Du hört talas om, "En Kurs i Mirakler" ?

    Kärlek & Ljus från Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bästa kursboken i mirakler är Apostlagärningarra i Bibeln. Bibeln är en outtömlig källa som har så otroligt mycket att ge, i synnerhet om man ber Den Helige Ande vara med och undervisa om det man läser. Läs gärna mitt inlägg om "vägen som leder till målet" också.

      Radera