söndag 2 mars 2014

Livet med hörselskydd

De senaste veckorna har jag levt med hörselskydd eller öronproppar nära till hands. Man blir lite bortkopplad från verkligheten när man sätter på sig dem, men vad gör man när hjärnan protesterar vilt över ljuden runt omkring. När jag grejar i garaget har jag haft som vana länge att ta på  mig skydden när jag ska köra bandsåg, borra eller banka och slå. Numera får det bli hela tiden i garaget. Övriga tillfällen när hörselskydd behövs är:

  • när man plockar i och ur diskmaskinen
  • när man lagar mat
  • när man plockar ur varorna ur kassen
  • när man spolar på toa (borde jag ha i alla fall)
  • när maken läser tidningen
  • när maken glömmer sig och stänger dörrarna som han brukar (fast det vet man ju inte i förväg)
  • när dotterns katt får tag i något att leka med (är kattvakt ett tag)
  • förmodligen vid fler tillfällen, men eftersom mitt minne inte är vad det borde så kommer jag inte på något mer just nu. :)
Ändå måste man ju vara tacksam för att man har hörsel och att man har ett huvud även om det gör förskräckligt ont i det emellanåt. Njuter också av livet förvånansvärt mycket numera. Ser de små sakerna i vardagen på ett annat sätt. Tänk vad det är gott med en kopp kaffe t ex. Sen finns det större saker i livet som också är stora glädjeämnen. Min stora fantastiska familj t ex. Mina goa vänner som man kan både skratta och gråta tillsammans med, både i verkligheten och via chatten. Tack för att ni finns och berikar mitt liv och uppmuntrar mig!

2 kommentarer:

  1. Åh så jobbigt med ljudkänsligheten. Det är en ovälkommen ovän i den utsatta sits man redan är i. Men skönt att du upptäcker hur du kan göra tillvaron mer dräglig! Och vad jag förstår så går det över! Även om det kanske tar sin tid... Gott att läsa att du ser de små glädjeämnena. SÅ lätt det är att dra förbi allt sånt när man är på banan.. Och så fort man glömmer. Tack för att du påminde mej! Kram Carol

    SvaraRadera
  2. A det är jobigt /åsa

    SvaraRadera