lördag 5 april 2014

Älskad

Idag fyller en mycket go liten tjej 3 år. Ett av mina helt underbara barnbarn. Hon bor inte så nära, så vi träffas inte så ofta. Sist vi hälsade på dem och ringde på dörren, kommer godingen springande och ropar "famoj". Finns nog inget som värmer hjärtat så mycket! Jag gjorde iordning ett brev och skickade till henne. Bland annat innehöll det ett halsband. Det var ett av mina andra barnbarn som gav mig idén. Eftersom jag har böjt en hel del ståltråd, hade han vid ett tillfälle fått en "ståltrådstraktor" i ett band om halsen. Han vägrade att låta någon ta av honom det, men eftersom det inte är ett material som lämpar sig som halsband på ett barn dag ut och dag in, gjorde jag ett annat och frågade om jag fick byta. Det var OK. Jag gjorde det nya av en tesked och stansade in texten "ÄLSKAD". Så talade jag om för honom att jag älskar honom och att det finns många andra som älskar honom. Sen säger han till mig "Jag tycker du ska göra ett sånt till alla dina barnbarn". Tycker han är en mycket klok liten femåring. Hans pappa berättade lite senare att han sagt att han vill ha sitt halsband på sig så att alla kan se att någon älskar honom.
Att jag älskar mina barn och barnbarn är inte så svårt att förstå. Ibland kan det vara svårare att ta till sig att man själv är älskad, och kanske ännu svårare att älska sig själv. Oavsett omständigheter är alla älskade. Vår far i himmelen älskade oss så mycket att han lät sin egen son lida och dö för att rädda oss. Påskens budskap är i första hand ett kärleksbudskap. DU ÄR ÄLSKAD! Vad du gör med den kärleken, är upp till dig.

Önskar dig en härlig vår och om ett par veckor, en Glad Påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar