lördag 3 december 2011

Miljövänlig disktrasa

Jag letade på nätet efter lite inspiration och hamnade på en slöjdsida. Där fanns det en stickad disktrasa av lin och jag påmindes om att jag hade en härva lin liggande någonstans. Efter lite letande hittade jag en härva som inte såg alltför välordnad ut. Förmodligen var det hemodlat, och hemspunnet lin som legat i flera årtionden. När jag började nysta var det en hel del trasigt och en del garnbitar var inte särskilt långa. Eftersom jag tänkt sticka med tre trådar var det i och för sig lätt att lägga tråden omlott en bit och skarva osynligt. Sagt och gjort. Snabbstickat var det och resultatet blev ganska bra. Ju mer den används, desto bättre uppsugningsförmåga sägs det, så det är väl bara att sätta igång och torka.

Önskar dig en kreativ advent.


2 kommentarer:

  1. Är det inte svårt att sticka med sådant garn?? För dej verkar det ju lätt....

    SvaraRadera
  2. Om jag skulle lära någon att sticka, skulle jag kanske inte välja tredubbelt lingarn, men det är inte det svåraste garn jag stickat med. Det knepigaste är att hålla koll på att man inte stickar med två trådar rätt som det är istället för tre. Har du lingarn liggande så är det värt ett försök. Jag använde mig av stickor nr 4,5 och la upp 36 maskor. Sen är det bara att sticka rätstickning.

    SvaraRadera