onsdag 13 juni 2012

Den blomstertid nu kommer

Skolavslutningen firades med tårtkalas i klassrummet och sedan avmarsch till kyrkan till trummor och svenska fanan i täten. Solen sken ikapp med eleverna och elevernas insats på avslutningen höll riktigt hög klass. Även om det har varit ganska slitsamt bitvis under terminen, så är det det roliga och trevliga man minns en sån här dag. Alla timmar man suttit och rättat nationella prov, och alla föreläsningar om den nya kursplanen var som bortblåsta. Många goa kramar blev det. En och annan en aning avmätt; de är ju i alla fall tonåringar! En del av eleverna kommer jag förmodligen träffa lite nu och då, men andra kanske jag aldrig möter igen. Ibland funderar jag på vad jag sätter för spår i de små liven. Vad har jag gjort och sagt de här två åren jag haft dem, som sitter kvar och som de minns. Minns de med glädje eller ... ?
Två dagar med efterarbete, sedan väntar ett välbehövligt sommarlov. Och sen nya elever att sätta märken i...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar