torsdag 13 juni 2013

Navigator och vägskyltar

Vi var uppe i huvudstaden för att hämta hem vår nya bil. Ja, ny är den ju inte, men ny för oss. Eftersom min hjärna är så trött numera, bad jag mannen att köra före genom Stockholm, så jag slapp att tänka på vart vi skulle och kunde slappna av och bara köra. Bara och bara, ganska rörigt med mycket trafik och många intryck. Hjärnan gillar inte sånt i nuläget. Ett par gånger råkade jag ut för att jag hade två likadana bilar framför mig som svängde åt olika håll. Vilken följer man då? Hade jag hållit koll på navigatorn eller läst skyltarna hade det ju inte varit minsta problem, men nu hade jag ju av nämnda skäl inte gjort det.
Det är så lätt att komma fel för att man litar på någon annan. Det man följer kan vara förvillande likt det man tror man följer. I livets viktigaste val är det dumt att förlita sig på andra. Min man är bra, och i mångt och mycket förlitar jag mig på honom. Min pastor och goda vän, Ewa, är också en person som jag litar på och jag tar till mig hennes undervisning när hon predikar. Det är bra att ha personer man litar på, men att släppa fokuseringen på navigatorn eller vägskyltarna är inte tillrådligt. Navigatorn och vägskyltarna i mitt liv hittar jag i Bibeln. Just nu blir det inte så mycket läst eftersom koncentrationen fattas, men jag har läst förut och låtit Guds ord bli en grund för mitt liv. Nu när livet inte riktigt är som det ska, kan jag ändå vila i tron att Gud leder mig på sin väg. Han har ett helt annat perspektiv på saker än jag. Jag tycker att min rehabilitering tar för lång tid, Gud har ingen tid. Så, det är bara att vila och vara trygg i hans hand....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar