onsdag 7 november 2012

Man lär så länge man har elever


Det är bra att kunna det man ska lära ut. Men om man inte kan det, får man lära sig. I går skulle jag lära mina elever att spela blockflöjt på musiklektionen. Jo, jag har faktiskt hållit i en blockflöjt någon gång innan och hjälpligt fått ljud i den, men spela kan jag inte. Nu har jag två klasser i musik och dessutom i halvklass, så jag har samma lektion fyra gånger, vilket kan vara bra så man får lite försprång. För några veckor sedan gjorde jag samma sak med bas. Jag vet teoretiskt hur man spelar, men att göra det är inte samma sak. Det var faktiskt första gången jag spelade bas, och eleverna fick spela bas på de fyra översta strängarna på gitarrerna. Friskt vågat, hälften vunnet!
Det är ganska nyttigt att göra sådant man inte kan. Det kan visa sig att man kan mer än man tror. Det är aldrig försent att lära sig nya saker och man lär så länge man har elever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar