måndag 16 juli 2012

"You miss 100% of the shots you never take"

Här kommer ett sånt där otroligt tänkvärt citat. Den här gången är det Wayne Gretzky som står för det tänkvärda:
 "You miss 100% of the shots you never take"
Visst kan det vara bekvämt att inte ens försöka, och man kan ju undra om det är som eleven sa om läxan: Man kan väl inte bli bestraffad för något man inte gjort? Vill man att det ska hända något däremot, får man allt försöka göra något i den riktningen. I mitt kristna liv är det lite dubbelt det där att göra något själv. Att inte göra något i egen kraft, är inte detsamma som att inte göra något alls. Däremot kan jag samarbeta med Den Helige Ande, hjälparen. Gud gör inte jobbet åt mig, men tillsammans med mig. Jag brukar be att jag ska få vara med i det Gud vill göra. Det är så lätt att tänka att man vill att Gud ska vara med i det jag vill göra, men då får man räkna med att gå i egen kraft. Helt oslagbart blir det om jag gör det Gud vill, ber honom om hjälp och sen gör det så bra jag kan. Sen gäller det att inte ge upp för att det inte blev ett bra resultat vid första försöket. Inte ens Wayne Gretzky gjorde mål på varje skott han sköt mot mål.

Be Gud att han visar dig vad du ska göra, ge inte upp om det inte blev som du tänkt, utan försök igen och igen!


1 kommentar:

  1. Läste också något tänkvärt idag...
    "När Jakob såg solen gå upp över ökenvandringen var inte frågan. Vad ska jag göra idag, utan
    Vem vill jag bli? Hans karaktär var viktigare än ytan och de materiella tillgångarna"
    (Förvandlad i Guds närhet Anders-Petter Sjödin)

    SvaraRadera